Sporty

.

  • Nordic Walking

Jest to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych.

W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron. Dlatego osoby uprawiające nordic walking w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała. Mięśnie (m.in. klatki piersiowej, bicepsów, ramion i brzucha) są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu czy joggingu.

Marsze Nordic Walking organizujemy podczas turnusów zdrowotno-odchudzających. Na co dzień jest możliwość wypożyczenia kijków z ośrodka.

Korzyści dla zdrowia z uprawiania marszów z kijkami:

  • rozwija się siła i wytrzymałość ramion
  • łatwość wchodzenia na wzgórza
  • spala się więcej kalorii niż przy chodzeniu czy bieganiu
  • zwiększa się stabilność przy chodzeniu z kijkami
  • jest mniejszy nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, co daje korzyści dla tych z ranami i nie dość silnymi mięśniami
  • odciążone są stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych

Nordic Walking pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne jak: usprawnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20-58 procent, w zależności od intensywności wbijania kijków. Rozwija też wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion i barków, zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków. Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących Nordic Walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym. Nie pogarsza także stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych. Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający Nordic Walking spala przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie.

  • Biegi i Jogging

Biegi są jedną z najstarszych dyscyplin sportu opartą na naturalnym ruchu. Są też doskonałą formą ćwiczeń wydolnościowych, wszechstronnie rozwijającą organizm, w tym również korzystnie wpływającą na wzmocnienie układu kostnego. W okolicach naszego ośrodka można znaleźć wiele miejsc do uprawiania tego sportu.

  • Leśne Ścieżki Zdrowia

Spacery po lesie i dróżkach leśnych są alternatywą dla tych gości, którzy preferują mniejszy wysiłek.